

אודות הטיפול
קצת על הטיפול והתמיכה שאני מציעה
מהו טיפול CBT ?
גישת ה CBT פותחה בשנות ה-60 של המאה ה-20, ע"י הפסיכיאטר ד"ר אהרון בק ומתבססת על שני מושגים עיקריים - מחשבה והתנהגות, כאשר אלו מתרחשים בעקבות אירוע מסוים המתרחש או שהתרחש בעבר במציאות האובייקטיבית.
למעשה, כל אירוע שקורה סביבנו, מהקטן ועד הגדול ביותר, יוצר אצלנו מחשבה ותגובה. התגובה יכולה להיות מעשית או רגשית. כך למשל היעלבות מבדיחה של חבר על חשבוננו היא תגובה רגשית, ניתוק קשר עמו היא תגובה מעשית.
הצורך להתמודד עם כמות עצומה של אירועים יומיומיים, מחייבת את האדם לקבוע לעצמו דפוסי מחשבה והתנהגות אותם הוא מפעיל באופן אוטומטי כאשר אירוע מסויים מתרחש.
במונחים מקצועיים דפוסי המחשבה הללו נקראים "סכמות חשיבתיות". דפוסים אלה מושפעים מגורמים אישיותיים ורגשיים למיניהם ומתקבעים יחסית בקלות ומוקדם בעברנו.
החשוב להבין הוא, שלרוב הם אינם אובייקטיבים.
על מה נעבוד בטיפול CBT ?
טיפול CBT מתמקד בדרך כלל בבניית הרגלי חיים בריאים ומציג תוצאות בשטח בתוך זמן קצר (12-20 טיפולים בממוצע). הטיפול כולל גם סיוע בהערכה מחדש של אמונות שליליות לגבי העצמי,
העולם והעתיד שמובילים לעיתים קרובות לתחושת דיכאון.
טכניקת הטיפול ב-CBT עובדת בו זמנית בשני מישורים חשובים:
דפוסי חשיבה קוגניטיביים ודפוסי התנהגות.
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא תהליך העלאת המודעות לדפוסי החשיבה הפנימיים וטיפול בדפוסים מזיקים ומעוותים.
במסגרת טיפול בחרדה וטיפול בדיכאון נעבוד על מודעות עצמית אמיתית למחשבות ודפוסי מחשבה, נלמד לזהות דפוסי חשיבה שליליים ו"לתפוס מהם מרחק בריא" על מנת לאפשר לביטחון העצמי להיבנות מחדש ולדפוסי חשיבה חיוביים לקבל הכרה ולגיטימציה פנימית.
נלמד כיצד לשנות דפוסי התנהגות ונעבוד על יכולת ההנעה הפנימית במטרה ליצור אורח חיים בריא פסיכולוגית.
שיטת ה CBT מתאימה גם לשינוי דפוסי התנהגות לא רצויים כמו התפרצויות זעם בכל גיל (מילדים ועד הגיל השלישי), תחושת חוסר הגשמה הן בפן האישי והן בפן המקצועי.
הטיפולים שאני מציעה
הטיפולים אותם אני מציעה נחלקים לשלוש קטגוריות מובחנות:
1. טיפול CBT קלאסי בקליניקה
2. טיפול CBT בשילוב אימונים גופניים
3. סיוע בהתמודדות עם מחלה קשה ו/או משבר החלמה ממחלה/ יציאה ממשבר
סיוע בהתמודדות עם מחלה קשה ו/או משבר החלמה ממחלה/ יציאה ממשבר
אם נכנסתם לכאן סימן שהחלמתם או שאתם עדיין בתוך התמודדות מול מחלה קשה, פציעה או שחוויתם משבר גדול.
קודם כל ולפני הכל -
קבלו חיבוק וירטואלי ע-נ-ק ממני!
אין גיל ״מתאים״ להתמודד עם מצב שכזה, זה יכול לנחות כמו רעם ביום בהיר בכל גיל, בכל שעה ודקה.
טיפול CBT בשילוב אימונים גופניים
כל פעילות מתמשכת ובעלת קצב אחיד (כגון הליכה ורכיבת אופניים) עשויה להיות בעלת פוטנציאל דומה בהקשר הטיפולי.
טיפול בספורט מוגדר כ"שימוש בספורט כאמצעי לפסיכותרפיה, המתבצעת בידי איש מקצוע מתחום הטיפול, במטרה לקדם הסתגלות גופנית ו/או נפשית".
טיפול CBT קלאסי בקליניקה
לקליניקה הפרטית מגיעים אנשים שונים, עם שאלות רבות וצרכים מגוונים. המשותף לכולם הוא הרצון לשפר את איכות החיים שלנו ושל הקרובים לנו.
טיפול ה CBT נערך באמצעות שיחות ופרוטוקול טיפולי מסודר וברור.

טיפול CBT בקליניקה
לקליניקה הפרטית מגיעים אנשים שונים, עם שאלות רבות וצרכים מגוונים.
המשותף לכולם הוא הרצון לשפר את איכות החיים שלהם, מה שישפיע לטובה גם על איכות החיים של קרוביהם.
טיפול ה CBT נערך באמצעות שיחות ופרוטוקול טיפולי מסודר וברור (מותאם לכל גיל)
הטיפול מותאם לקבוצות הגיל השונות:
טיפול אישי למתבגרים ולבני נוער
לרוב מתייחס לנושאים של בלבול, קונפליקטים עם ההורים, לימודים (חרדת בחינות, שינה, חרדה חברתית ועוד), התלבטויות וקשיים המתעוררים בגילאים אלה.
גיל ההתבגרות (החל בגילאים הצעירים) מציב אתגרים חדשים להורים ולמתבגרים כאחד.
בני הנוער מבולבלים ומבלבלים, אך טבעי שהקונפליקטים האלה הכרחיים לעיצוב של כל אחת ואחד. אני מאמינה שבני הנוער הם העתיד של כולנו, ומתייחסת אליהם בכבוד ובהקשבה הראויים.
גיל ההתבגרות דורש מאתנו ההורים התגייסות מיוחדת והתמודדות עם מצבים חדשים.
כשבני הנוער מרגישים בטוחים בקליניקה הם פותחים לדוגמא את הנושאים הבאים:
-
ערך עצמי/ביטחון עצמי, קשיים חברתיים, לחץ חברתי
-
עיצוב הזהות האישית, יחסים רומנטיים ובלבול זהות מינית
-
מריבות עם ההורים, קונפליקטים בבית, עצמאות מול נפרדות.
במפגשים עם בני הנוער בגיל ההתבגרות, מתקיימת שיחה מקדימה עם ההורים וקבלת הסכמתם להתחלת הטיפול. הטיפול עצמו נערך בקליניקה בנוכחות הנער.ה בלבד.
ניתן לקיים פגישה ראשונית ו/או שיחת טלפון נוספת עם ההורים (למעט במקרים שיש חלילה סכנה ממשית ו/או סיכון לפגיעה בקטין, בהם קיימת חובת דיווח מיידית להורי המטופל).
טיפול מותאם לצעירים-
ביחס לשינויים, פחדים, "יציאה מהבית" , חרדות, דכאון, התמודדות עם משבר/פציעה/מחלה.
כיום אפשר לומר כי גיל ההתבגרות מתחיל מהגילאים הצעירים ונמשך כמעט עד גיל 30-32. בהרבה מקרים אותם צעירים עדיין נשארים בבית, חלקם מתלבטים, חלקם מחפשים עדיין כיוון שייתן משמעות והגשמה. חלקם עדיין נמצאים בקונפליקט מתמשך עם ההורים לגבי עזיבת הבית, בחירת בן הזוג, בחירת תחום הלימודים ועוד.
בטווח הגילאים הזה רבים כבר עושים "דברים" של גדולים - בצבא, בשנת שירות, בשירות לאומי, בטיול הגדול, בלימודים ובעבודות.
מצד אחד כבר מתייחסים אליהם כבוגרים והם אף נדרשים לקבל החלטות ובחירות בעצמם, ומצד שני, רובם טרם הגיעו לחוסן פיננסי המאפשר להם "לפרוס כנף" ולהמשיך הלאה.
סביב גיל 20-30 עולות התלבטויות ושאלות מהותיות שמטרידות צעירים רבים בארץ:
סביב השחרור מהצבא ומה יהיה אחרי.
-
הטיול הגדול – האם בכלל מתאים לי? לאן? עם מי יהיה לי נכון ?
-
לימודים – האם ללמוד? מה ללמוד? איפה ללמוד? מי יעזור לי לשרוד?
-
עבודה וזוגיות – איך למצוא את עבודת חיי (האם יש כזאת ?)
-
הורים - איך להתמודד עם ציפיות ההורים? מדוע הוריי לא אוהבים את בן זוגי?
אין שרביט קסמים ופתרון אחד ואחיד לכולם.
כל אחד ואחת מוצאים בסוף את המסלול הנכון להם. לעיתים אף מגלים שהבחירה הראשונית לא התאימה ונאלצים לחשב מסלול מחדש.
במהלך הפגישות בקליניקה נעלה את הפחדים, הלבטים ונבחן יחד את כל המחשבות המעכבות על מנת לשפר את איכות החיים הרגשית ולהגביר את תחושת הוודאות והשליטה בחיי המטופל.ת.
טיפול אישי בבוגרים/מבוגרים (לרוב מגיל 30 ומעלה)
החיים מחייבים אותנו בהסתגלות לשינויים ולמעברים יומיומיים, חלקם רצויים וחלקם פחות. לא כל אחד מאיתנו מצליח להתמודד לבד עם השינויים בחייו והרבה מטופלים בוחרים לגלות אחריות ולהגיע לטפל בעצמם.
כאמור, לצד אינספור שינויים, חלקנו נחווה משברים וניתקל בקושי רב להסתגל אליהם, כגון- משבר בזוגיות, נישואים, הורות, בית-עבודה, קריירה, פיטורים, משבר גיל ה-40-50, השוואה התקדמות והישגים, אובדן, חולי, פרידות ועוד
החיים כאן בארצנו מלחיצים ומדאיגים מאוד ואם נוסיף אליהם גם את הדאגות השוטפות לגבי העבודה, המשפחה, מקום המגורים, הטיפול בילדים, הטיפול בהורים, הפרנסה, הבריאות או חלילה החולי, נמצא את עצמנו לעיתים במצב של דכדוך, ירידה במצב רוח ועד התקפי חרדה (התקפי פאניקה).
הטיפול בגילאים הללו סובב לרוב סביב פחדים, חרדות (מערכות יחסים, פרידות, גירושין), התמודדות עם ילדים שעוזבים את הקן, התמודדות מול משבר ועוד.
בטיפול אנו מוצאים את המקום המוגן והבטוח שלנו, שבו נאוורר, נשתף ונציף את כל הפחדים והקשיים שלנו בהתמודדות עם השינויים והמעברים בחיים.
מצבים הניתנים לטיפול בשיטת CBT:
טיפול CBT הינו טיפול המומלץ בעיקר במקרים של חרדה (חרדת בחינות/ביצוע, כלכלית, בריאותית, חברתית ועוד, מצבי דיכאון (קל עד בינוני) ולצורך התמודדת עם מצבי משבר בחיים.
הטיפול מועיל גם במצבים נוספים, ביניהם:
פוביות - פוביה היא למעשה חרדה המתייחסת לגורם מעורר חרדה אחד או לכמה בודדים, כך למשל, פוביות נפוצות הינן: פוביה ממעליות, טיסות, גבהים, בעלי חיים, נהיגה ועוד.
חוסר ביטחון - היעדר ביטחון עצמי או ביטחון עצמי נמוך, כמו גם אדם הסובל מדימוי עצמי נמוך, חווה קושי אשר עשוי להשפיע על מגוון תחומים בחייו האישיים, ביחסים עם הסביבה, ביכולת למצות את הפוטנציאל הטמון בכל אחד ואת היכולות שלו, בקשרים זוגיים ועוד.
ביישנות - עשויה לגרום למצוקה וסבל רגשי במצבים חברתיים שונים, וניתן להתגבר עליה באמצעות טיפול ממוקד המסייע ברכישת טכניקות מגוונות המסייעות גם לשנות את דפוסי המחשבה האופייניים בביישנות והן את דפוסי ההתנהגות האופייניים במפגשים עם אנשים ובמצבים חברתיים.
שיפור מיומנויות חברתיות - מיומנויות חברתיות עשויות להתפתח באופן טבעי כחלק מההתנסות בחיים, אך לא עבור כולם המיומנויות הללו נרכשות בקלות. על ידי טיפול ממוקד ומותאם אישית ניתן לרכוש כלים מתאימים כדי להבין טוב יותר מצבים חברתיים ולהגיב באופן מותאם, מווסת ותקשורתי יותר במצבים חברתיים שונים, בין אם בקרב ילדים ובין אם בקרב מבוגרים.
קושי לשלוט בכעסים - התמודדות עם התפרצויות זעם היא התמודדות נפוצה וניתן לטפל בה באמצעות טיפול ממוקד ורכישת טכניקות שיסייעו לזהות את המצבים שמעוררים זעם, את המחשבות המתעוררות לפני וכן למצוא התנהגויות חלופיות ומווסתות יותר.
טיפול בהפרעות התנהגותיות - בילדים ובמבוגרים, הפרעות התנהגות משפיעות במידה רבה על היחסים שבין האדם לסביבתו. על מנת להבין כיצד ניתן לסייע יש לפנות לייעוץ אשר יסייע להבין את מקור בעיית ההתנהגות ולמקד את טיפול ה CBT למאפיינים שנמצאו.

התמודדות עם מחלה קשה ו/או משבר החלמה ממחלה/יציאה ממשבר
אם נכנסתם לכאן סימן שהחלמתם או שאתם עדיין בתוך התמודדות מול מחלה קשה, פציעה או שחוויתם משבר גדול.
קודם כל ולפני הכל - קבלו חיבוק וירטואלי ע-נ-ק ממני!
אין גיל ״מתאים״ להתמודד עם מצב שכזה, זה יכול לנחות כמו רעם ביום בהיר בכל גיל, בכל שעה ודקה.
״זר לא יבין זאת״
פתאום בבת אחת כל החיים ״נעצרים״ (כן כן !! זאת בדיוק התחושה), כולם ממשיכים בחייהם, ממשיכים להתלונן כמעט על כל דבר, ואתם.ן תקועים עם הבשורה, עם "המלחמה" הזו שנכפתה עליכם ומחייבת אתכם.ן להיות גיבורים/גיבורות.
הנפש מארגנת את כל כוחותיה להתמודדות הזו, המחשבה ״חייבת״ להיות חיובית (המרכאות כיוון שזה בדיוק מה שהסביבה האוהבת שלנו מצפה מאיתנו!). אנחנו נשדר לכולם שאנו מתמודדים כראוי וברגעי המשבר, יהיו כאלה שיתכנסו בתוך עצמם ורק הקרובים ביותר יראו זאת.
בהתמודדות עם מחלה קשה (או תאונה/פציעה קשה) כמו גם התקופה שתבוא אחרי - ההחלמה, מתעוררים מס׳ קשיים-
בזמן ההתמודדות
אתם ב"מלחמה".
בהתמודדות עצמה דרושים לנו כוחות פיזיים ונפשיים כאחד. התמודדות עם עצמכם יחד עם סביבתכם (האחרונה לפעמים קשה אף יותר), לעיתים אתם נחלשים ומרגישים שאזלו הכוחות להמשיך ולסיים את המסלול הזה (מסלול שלא ביקשתם לעבור!!! ולמה דווקא עכשיו?!?!).
כמו הגוף, גם הנפש צריכה לעבור טיפול ותמיכה.
בדיוק כמו ההתמודדות הפיזית, חשוב ״לתפוס״ גם את ההתמודדות הנפשית בזמן, להרים דגל וללכת לקבל טיפול תומך.
טיפול בכלי ה CBT יכול להתאים ולחזק את המחשבות שלנו ויחד איתן לשפר את ההתמודדות כולה. התמיכה והליווי יעזרו להחזיק אתכם ״מעל קו המים״ ולסיים בהצלחה את כל שלבי ההתמודדות הצפויים לכם.ן.
לאחר ההחלמה
סיימתם עם החלק הקשה, עם התרופות, עם בית החולים והפרוטוקול הרפואי, מה עכשיו???
כל מה שעברתם מתחיל לצוף, הפחד מחזרתה של מחלה הוא פחד הגיוני ונורמלי ובמקרים של פציעה או תאונה, הגוף עדיין מותש ויש המון "תזכורות" למה שעבר. במקביל, המחשבות לא עוזבות אתכם וכל כאב הכי קטן מכניס אתכם לחרדת בריאות, שלא נדבר על המחשבות לפני ביקורת חצי שנתית/שנתית במקרים של החלמה ממחלה קשה.
ניצני דיכאון הם חלק נורמלי שעלול להתעורר מיד אחרי סיום ההתמודדות הרפואית.
שאלות ומחשבות כגון -
-
למה אני לא חוזר.ת לעצמי?
-
עברתי את הגרוע מכל! למה אין לי חשק לחגוג?!?
-
אני ״צריכה״ לשמוח ולצאת לטרוף את החיים וכל מה שבא לי זה להיות בבית! לישון! אני כ״כ עייפה!
-
כבר עברו שנתיים/שלוש/חמש… ואני עדיין לא אני!
במידה והמחשבות האלה עולות וצפות, חשוב להבין שהכל בסדר. זה אנושי!
עברתם כאן דברים לא פשוטים וזאת הדרך של הנפש לאותת לכם ש״החוויה״ מתחילה לאט לאט לרדת. בדיוק כמו אחרי פציעה. יש החלמה פיזית ויש החלמה נפשית.
חשוב לזכור שמעבר להתמודדות הרפואית שנדרשתם לעבור, ישנם גם שינויים גופניים שאליהם עליכם להסתגל. במקרים רבים קיימת פגיעה בדימוי העצמי, ובתחושת הביטחון הכללית.
קיימים מחלימים ומחלימות רבים שהמשפטים שנשמע מהם יהיו: "הגוף שלי כבר לא מה שהיה", "לעולם לא אצליח לחזור לעצמי", "פעם הייתי אדם שמח, הייתי הבדרן של החבר'ה ..." ועוד...
משפטים אלה עלולים להופיע אצל מטופלים הסובלים מבעיית דימוי עצמי וירידה במצב הרוח לאחר שלב ההתמודדות הרפואית. זה יכול להימשך מס' שבועות, חודשים ובמידה ולא ניגשים לקבל תמיכה מקצועית, אפשר לסחוב זאת גם שנים רבות.
כיום חשוב לדעת שקיים טיפול תומך בתקופת ההתמודדות ובתקופה שתבוא אחרי.
אתם לא לבד וחבל שתמשיכו כך במסלול חייכם.

שימוש בספורט ככלי טיפולי (ריצה/אימון גופני/משחקי ספורט)
ילדים, נוער ומבוגרים
כל פעילות מתמשכת ובעלת קצב אחיד (כגון הליכה, ריצה, משחקי ספורט, רכיבת אופניים) עשויה להיות בעלת פוטנציאל דומה בהקשר הטיפולי.
טיפול דרך אימון גופני מוגדר כ"שימוש בספורט כאמצעי לפסיכותרפיה, המתבצעת בידי איש מקצוע מתחום הטיפול, במטרה לקדם הסתגלות גופנית ו/או נפשית".
** ספורט ככלי טיפולי מתאים ומותאם לכל גיל.
כיצד עובד הטיפול בספורט ?
בתחילת התהליך מתקיים מפגש היכרות בין המטופל לבין המטפלת/מאמנת.
במהלך הפגישה מעלים את הבעיה/הנושאים שלשמם המטופל.ת פנה, מגבשים תכנית פעולה ויוצאים לדרך.
מגדירים את משך הזמן המפגשים בהתאם למטרות ולגיל המטופל, בדרך כלל סביב 20 דקות ומעלה, מגדירים מיקום, מגדירים העדפות (על פי צפי נדרש, לאור שיחת ההיכרות).
אימון גופני מסייע להתמודד עם מועקה ופחדים, מסייע לפתוח שיחה בנושאים שמטרידים את המטופל, במשברים שעוברים עליו, מקרב אמפתיה, פתיחות ומקדם הקלה נפשית. ה'שילוב הקדוש' של אימון גופני הוא: רגש-נפש-גוף-מחשבה.
מי מוסמך לטיפול מסוג כזה?
המטפל.ת בספורט מבטא שילוב של מאמן כושר/ריצה מוסמך ומטפל רגשי /פסיכותרפיסט. חשוב להבהיר שמי שעוסקים בתחום בישראל כיום הם לאו דווקא פסיכולוגים, אלא יותר אנשים ממקצועות הטיפול ומעולמות ה NLP, CBT, קואצ'רים, מאמני כושר וכו'.
מקצועות ההסמכה לעיסוק בתחום הם אלו: מאמן ריצה/כושר מוסמך והסמכה טיפולית מתאימה.
בכמה מפגשים בשבוע מדובר?
בדרך כלל אימון גופני מתבצע פעם עד פעמיים בשבוע. משך זמן האימון/מפגש מוגדר בהתאמה מלאה למטופל.ת ולגילו, אפשר להתחיל בהליכה מהירה, משחקי ספורט קלים (לפני שעוברים לפעילות עצימה יותר).
ישנה תכנית מסודרת שנבנית לכל גיל ורמת המסוגלות שלו כאשר הקשר הטיפולי שנרקם תוך כדי, חשוב לא פחות מהאימון עצמו (רוב הטיפול מתבצע במהלך השיחות והקשר שנרקם בין המטפל/מאמן והמטופל/מתאמן).
למי מתאימים אימוני ספורט ככלי טיפול?
אף אחד לא צריך להיות ספורטאי מקצועי ולהגיע עם רקע ספורטיבי כלשהו. הטיפול נעשה יחד עם תכנית מסודרת ומותאמת. הטיפול כאמור מתאים לילדים, בני נוער ועד לגילאי הפנסיה והגיל השלישי.
למעשה לכל אחד ואחת שזקוקים לחיזוק נפשי, לתמיכה נפשית, מכל מיני סיבות, לדוגמא:
-
למי שמתמודדים עם קושי חברתי.
-
למי שנתונים בתקופה לחוצה/מתוחה.
-
להפחתת בעיות מצב-רוח וטיפול בדיכאון.
-
לשיפור היכולות הלימודיות בביה"ס.
-
להתמודדות עם בעיות של חוסר בטחון.
-
להפחתת חרדות.
-
להתמודדות מול תכונות של תחרותיות, הישגיות.
-
להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז.
-
לשיפור הקשרים במשפחה.
-
לשיפור הזוגיות.
במהלך אימון ספורטיבי, משתחררים בגוף חומרים פעילים.
דופמין, סרוטונין ואנדורפינים הם מהחומרים שמשתחררים בגוף בעת פעילות ספורטיבית, גם בזמן ריצה. החומרים הללו משפיעים על רגשות ותחושות, לרוב לטובה. כך למשל, שחרור אנדורפינים ופעילות שמפעילה סרוטונין ודופמין מסייעים לתחושות של שמחה, סיפוק, להעלאת מוטיבציה, לשיכוך כאב, לשיפור מצב הרוח, לחיזוק תחושת בטחון עצמי, וויסות תיאבון, מיטוב השינה, וכך הלאה.
מכיוון שבכל מפגש ספורטיבי הגוף נכנס למצב אימון , אז שחרור החומרים הפעילים האלו עושה את העבודה. כפועל יוצא מכך האווירה במהלך המפגש נוחה ונעימה ומאפשרת תקשורת בין אישית פתוחה.
שווה לשקול את האופציה הזאת ככלי עזר להתמודדות עם קשיים כמפורט, יש לה כבר הרבה 'קבלות בשטח', הן בקרב ילדים ובני נוער, שפונים בעיקר עם בעיות הסתגלות, קשב וריכוז, בעיות דימוי ובטחון עצמי, והן בקרב מבוגרים שמרגישים שנשאבו למרוץ החיים ומבקשים לעצור רגע, לקחת זמן לעצמם ולשפר את איכות חייהם.
כיצד הספורט עוזר לילדים?
-
שיפור שליטה עצמית: פעילויות ספורטיביות דורשות ריכוז, תכנון והפעלת משמעת עצמית, מה שמסייע לילדים עם קשיי קשב וריכוז.
-
חיזוק הביטחון העצמי: הצלחה במשימות פיזיות, גם אם קטנות, מחזקת תחושת מסוגלות.
-
עיבוד רגשי: תנועה עוזרת לפרוק מתחים ולבנות שיח רגשי פתוח.
-
שיפור תקשורת בין-אישית: משחקים קבוצתיים או אינטראקציה עם המטפל מלמדים כישורים חברתיים כמו שיתוף פעולה, הקשבה וכבוד לאחר.
הקשר הטיפולי: לב התהליך
מחקרים מוכיחים שהקשר בין המטפל לילד הוא גורם קריטי להצלחת הטיפול. ילד המרגיש בטוח, מובן ונראה, ייפתח ביתר קלות לשיח ולעשייה משותפת.
הדגש בקליניקה שלי הוא על יצירת קשר המבוסס על אמון וחום, דרך שילוב פעילויות מהנות ומותאמות לצרכי הילד.
דוגמאות לפעילויות בחצר הקליניקה
בקליניקה שלי, החצר רחבת הידיים משמשת מרחב לפעילויות מגוונות:
-
משחקי כדור מותאמים: זריקות כדור לשער או למטרה, המיועדות לעבוד על דיוק וריכוז, לצד שיח על חוויות הצלחה וכישלון.
-
מסלול אתגר אישי: בניית מסלול מכשולים שבו הילד מתמודד עם מכשולים פיזיים תוך שיחה על "המכשולים" בחייו וכיצד ניתן להתגבר עליהם.
-
יוגה ומשחקי יציבה: תרגילים שמלמדים ויסות חושי ומודעות לגוף, תוך התמקדות בנשימות ובשיח רגוע.
שילוב בין פעילות גופנית לשיחות אישיות-
במהלך הפעילות, השיח הטיפולי זורם באופן טבעי: הילד משתף על חוויות היומיום, רגשות ומחשבות הקשורות למשימות הפיזיות. תוך שילוב משחקים וקלפי פעילות.
שילוב קלפי פעילות טיפוליים ככלי משמעותי להעצמת החוויה הטיפולית- השימוש בקלפים לא רק מייצר עניין והנאה, אלא גם תומך ביצירת דיאלוג עמוק ועיבוד חוויות רגשיות.
דוגמאות המשלבות קלפים בשיח הטיפולי-
קלפי שיח רגשי: להכיר, להבין ולשלוט ברגשות.
קלפי השיח הרגשי מכילים תמונות, שאלות או מצבים המעודדים את הילד לדבר על רגשותיו ועל דרכי ההתמודדות איתם. לדוגמה:
-
קלף המציג ילד בכעס: "מתי בפעם האחרונה הרגשת ככה? מה עשית כדי להירגע?"
-
קלף עם שאלות כמו: "ספר על מצב שבו היית עצוב. מי עזר לך להתמודד?"
במהלך הפעילות, הילד לומד לזהות את רגשותיו ולהבין שהם חלק טבעי מחייו. יחד אנו בונים כלים לניהול רגשות כמו כעס או פחד, ומדברים על מצבים שבהם התחושות הללו עלו, כמו ריב עם חברים או תסכול מכישלון במבחן.
קלפי פעילות גופנית: עבור יצירת אתגר ומשמעות-
קלפים המשלבים משימות גופניות מציבים בפני הילד אתגרים פיזיים המקדמים תחושת מסוגלות אישית. לדוגמה: "קפוץ מעל שלוש קונוסים ברצף!"
-
"רוץ מסביב לשולחן תוך 20 שניות ותנסה לשבור את השיא שלך!"
פעילויות אלו מתמקדות בעמידה באתגר, התמודדות עם הצלחות וכישלונות, ופיתוח סבלנות והתמדה. כאשר הילד מצליח במשימה, מתפתחת תחושת הישג. אם הוא מתקשה, השיח סביב התחושה מאפשר לעבוד על קבלת כישלון כחלק טבעי מתהליך הלמידה.
השפעת השימוש בקלפים-
השילוב בין קלפי השיח הרגשי לקלפי הפעילות הגופנית מייצר דיאלוג הוליסטי: דרך התנועה, הילד מבין שהגוף יכול להעצים את הנפש, ודרך השיח, הוא לומד לעבד חוויות פנימיות בצורה עמוקה ומחזקת.
באמצעות כלים יצירתיים אלו, תהליך הטיפול הופך לחוויה מרתקת שמעשירה את הילד ומקדמת אותו באופן משמעותי, הן ברמה הרגשית והן ברמה הפיזית.
תהליך זה תורם להעמקת השיח הרגשי, כשהפעילות עצמה משמשת גשר לשיחה משמעותית.
שילוב חיות בטיפול
ישנה אפשרות לשלב גם חיות טיפוליות בקליניקה (משמש גם עבור טיפול בפוביות מבעלי חיים בעקבות חוויות עבר).
כחלק מהטיפול באמצעות ספורט, מוקדש גם זמן לסיכום המפגש יחד בעל חיים מותאם. הילד זוכה ל"זמן איכות" עם אחד החתולים הטיפוליים (חתול טיפולי מותאם לילדים מגזע רגדול). חתולי הרגדול ידועים באופיים הרגוע וביכולתם להתחבר לילדים.
לדוגמה:
-
משחק משותף עם החתול באמצעות צעצועים המפעילים את החתול בתרגילי טיפוס ותנועה. הילד לומד כיצד לגשת לחיה ולשחק עמה, מה שמחזק תחושת אחריות ואמפתיה.
-
שיחה בזמן ליטוף החתול: החוויה המרגיעה מאפשרת לילד להיפתח ולשוחח על תחושותיו.
סיכום התהליך הטיפולי
הטיפול בקליניקה ממוקד ומכוון לפתרון בעיות ספציפית שהועלו ע"י ההורים ו/או הצוות החינוכי. בתחילת התהליך נקבעת מטרה ברורה, כמו הפחתת התקפי זעם, שיפור השתלבות חברתית, בניית ביטחון עצמי, התמודדות מול כישלונות, רתיעה מבעלי חיים ועוד. ברגע שהוצבו מטרות לטיפול, תיבנה תכנית מותאמת אישית לכל מטופל.
שיטה זו משלבת בין הכלים היעילים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לבין כוחה המרפא של הפעילות הגופנית. התוצאות הן לא רק רגשיות, אלא גם ניכרות בשיפור תפקודו היומיומי של הילד. הטיפול מעשיר עוד יותר את החוויה ויחד אנחנו יוצרים מרחב בטוח ומחבק המאפשר לילד לפרוח, להתחבר למפגשים ולעבור תהליך טיפולי משמעותי.